לדלג ל תוכן

אנו מתחילים לשווק אריזות למילוי חוזר ולשימוש רב פעמי כדי לסייע בצמצום פסולת

פורסם:

תשעה מותגים של יוניליוור חשפו חידושים בתחום האריזות הרב-פעמיות, כולל פורמטים חדשים של מוצרים. האריזות החדשות ייכנסו לניסוי ב-LOOP™, מערכת קניות גלובלית ראשונה מסוגה ללא פסולת, שהושקה היום. מנהל המו"פ הראשי בחברה, דיויד בלנצ'רד, מסביר איך כל זה יעבוד.

Loop delivery

קודם כל, מה זה LOOP?

בראש ובראשונה מדובר בדרך חדשה לחלוטין לעשות קניות, שבה הצרכן קונה מוצרים באריזות ומחזיר אותן למילוי חוזר. LOOP דומה לחלבן של שנות ה-50, אך ברוח החדשה של המאה ה-21. באותם ימים, במדינות מסוימות נהגו להוביל חלב עד לדלת הבית בבקבוקי זכוכית. כשהבקבוקים התרוקנו היו משאירים אותם בחוץ, והחלבן היה אוסף אותם, שוטף, וממלא שוב בחלב.

המערכת החדשה מכנסת יחס מותגים וקמעונאים מובילים סביב הרעיון של מעבר ממודל של אריזות חד-פעמיות (Disposable – שבו האריזה נזרקת או ממוחזרת אחרי השימוש) למודל של אריזות עמידות (Durable – שבו עושים שימוש חוזר באריזה, וכל מוצר שנותר עובר למחזור או שימוש נוסף).

איך זה עובד?

צרכנים קונים ברשת ישירות מהאתר של LOOP או מקמעונאי שותף. המוצרים נשלחים אליהם בתיק רב-פעמי – כך נמנע גם הצורך בחומרי משלוח חד-פעמיים כמו קופסאות קרטון. מרגע שהם מסיימים את השימוש במוצר, LOOP אוסף אותו מביתם, ממלא את המוצרים לפי הצורך, ומחזיר את תיק המשלוח המלא אל הצרכן.

מי העלה את הרעיון?

זה היה למעשה מאמץ משותף מסיבי. נוצרה קואליציה של חברות גדולות – שכללה יצרנים אחרים, כמו גם רשת השיווק Carrefour, רשת השילוח UPS וחברת ניהול המשאבים SUEZ – יחד עם TerraCycle, חברת מחזור מובילה. לכל השותפים אותה מטרה: לפתח רשתות אספקה 'מעגליות' יותר מהתכנון ועד השימוש של הצרכן.

מדוע יוניליוור נכנסה למיזם?

מהלך זה מהווה השלמה למאמצים שאנו משקיעים כיום ביצירת אריזות מעגליות באמת, כבר משלב התכנון. ב-2017, הצהרנו על התחייבותנו כי עד 2025, כל אריזות הפלסטיק שלנו יאפשרו שימוש חוזר, מחזור, והעברה לייצור קומפוסט, ו-25% מהתכולה שלהן תגיע מפלסטיק ממוחזר.

התקדמנו יפה לכיוון יעדים אלה, אך אנו נחושים להמשיך לצמצם את ההסתמכות שלנו על פלסטיק חד-פעמי. אחת הדרכים שבהן נוכל לעשות זאת היא באמצעות השקעה במודלים עסקיים חדשים סביב מילוי חוזר ואריזות רב-פעמיות.אנו יודעים גם שהצרכנים רוצים לקנות מוצרים בני קיימא. מחקרים שלנו מראים כי שליש מהצרכנים קונים כיום מותגים בהתאם להשפעתם החברתית והסביבתית, ולמעלה ממחציתם אומרים שסביר יותר שירכשו מוצרים שיוצרו באופן בר קיימא.

המשמעות של LOOP היא שנוכל לעבוד עם ארגונים אחרים על בדיקת מודלים לשימוש חוזר עבור שווקים שונים ולשנות את התנהגות הצרכנים, בקנה מידה גדול. זה יסייע להפוך רעיון או קונספט למשהו בעל זכות קיום מסחרית.

אילו מותגי יוניליוור הם חלק מ-LOOP?

בשלב ראשון: AXE, Dove, Hellmann’s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet, REN Clean Skincare, Rexona, Seventh Generation ,Signal.

נרגשים מאוד גם מכך שארבעה מהם ייכנסו לניסוי ב-LOOP עם פורמטים חדשים. Dove, Rexona ו-AXE ישווקו בדאודורנט סטיק פרימיום למילוי חוזר הנקרא minim™. בהתאם למידת השימוש, המוצר יחזיק בממוצע חודש אחד, והאריזה מתוכננת להחזיק עד 100 מחזורים. זה אומר שהשימוש הצפוי בכל אריזה הוא כשמונה שנים – עם פוטנציאל לחסוך עד 100 אריזות שהיו נזרקות.

שלושת המותגים יחד מגיעים ליותר ממיליארד בני אדם בכל שנה. כך ששינוי קטן במוצר יכול לחולל השפעה אדירה.

הפורמט החדש הנוסף – ממותג Signal – הן טבליות משחת שיניים למילוי חוזר, הדורשות שימוש בכמות מופחתת של מים יחסית למשחת שיניים רגילה, אך משתמשים בהן כמו במשחה רגילה. לועסים, מצחצחים כרגיל, ושוטפים. הן מגיעות בצנצנת ניתנת למחזור ולמילוי חוזר, כך שאין פסולת מהמוצר או מהאריזה.

אילו חומרים נמצאים בשימוש והאם כולם ניתנים למחזור?

בכל מוצר מדובר בחומרים שונים, אך ברובם אנו משתמשים בזכוכית או באלומיניום וכולם מאפשרים מחזור מלא. לדוגמה, הבקבוקים של REN Clean Skincare עשויים מזכוכית, בקבוקי Love Beauty and Planet עשויים מאלומיניום, ודאודורנט סטיק למילוי עשוי מנירוסטה.

האם פתרון זה טוב יותר לסביבה ממוצרים אחרים?

כאשר מביטים על משך החיים המלא של המוצר, כן. ייצור מכל רב-פעמי מלכתחילה דורש יותר אנרגיה ומשאבים יחסית למכל חד-פעמי. אך לאורך זמן, המכל הרב-פעמי כרוך בעלות סביבתית וכלכלית נמוכה יותר, מכיוון שלא צריך לייצר אותו שוב עבור כל שימוש. ניתוח ראשוני של מחזור החיים (Life-Cycle Analysis - LCA) הראה פוטנציאל להפחתה דרמטית של פסולת צרכנית ופליטות גזי חממה. אנו נשתמש בפיילוט כדי לעדכן את ה-LCA.

מתי והיכן אפשר יהיה לקנות ב-LOOP?

המערכת תתחיל לפעול מחודש מאי בניו יורק, ניו ג'רזי ופנסילבניה בארה"ב, ובאזור פאריז רבתי בצרפת. במהלך 2019 ו-2020 צפויות השקות בשווקים נוספים. מידע נוסף יועבר מהמותגים שלנו לגבי הקונספט הייחודי של כל אחד מהם במועדי ההשקות בכל אזור.

מדוע אלה חדשות חשובות?

לא נוכל ליצור כלכלה מעגלית למוצרי צריכה לבדנו. אף עסק אינו מסוגל לעשות זאת. לכן שותפויות כדוגמת LOOP חשובות. כדי לייצר את השינוי ההכרחי בקנה מידה גדול, אנו חייבים לעבוד עם אחרים על שינוי מוחלט של דרך החשיבה והשימוש שלנו באריזות, ומה שאנו עושים בהן אחרי השימוש.

זה אומר שעלינו לעבוד יחד כדי לבדוק מודלים עסקיים חדשים הדורשים שינוי מהותי בהתנהגות הצרכנים ובאופן שבו אנחנו מספקים מוצרים בחנויות וערוצי מסחר אלקטרוניים. עלינו גם לבנות שרשראות אספקה חדשות התומכות במערכות של מילוי חוזר ושימוש חוזר.

עם LOOP, גם הצרכנים וגם העסקים יוצאים נשכרים. וכמובן, כדור הארץ. מסיבות אלה אנו נלהבים להיות מעורבים ומעודדים אחרים להצטרף לתנועה.

חזרה לתחילת הדף