לפני חמישה חודשים, רוב האנשים לא שמעו מעולם על וירוס הקורונה. ואז, ממש בן לילה, כל תשומת הלב הופנתה למחלה הבלתי נראית אך הקטלנית. ובצדק. החיים היו – ועודם – בסכנה.
הדבר הסיט את תשומת הלב מאיום גדול משמעותית ונוכח תמידית לאנושות ולכדור הארץ: משבר האקלים והטבע.
עלינו להגביר את מאמצינו. אף שהזמן אינו פועל לטובתנו, יש לנו עדיין חלון זמן שבו אנו יכולים לפעול.
לפיכך אנו מכריזים היום על פעולות ומחויבויות חדשות במטרה לשפר את בריאות כדור הארץ והסביבה:
Photo by Unilever employee, Ina Blatt
היינו נועזים ולכן נוכל לקחת עוד צעד קדימה
אנו תמיד מציבים לעצמנו תוכניות שאפתניות. בחודש האחרון ציינו עשר שנים לתוכנית הקיימות של יוניליוור Sustainable Living Plan. למדנו רבות מה עובד ומה לא.
בשנה שעברה קבענו לעצמנו מטרות שאפתניות בתחום צמצום הפלסטיק באריזות ועידוד כלכלה מעגלית – תהליך שבמסגרתו נעשה שימוש חוזר, מחזור או הפיכה של הפלסטיק לקומפוסט – ולהפסיק את השלכתו התמידית לסביבה
המחויבויות החדשות שלנו הן השלב הבא. והן מרחיקות לכת מאי-פעם.
"בזמן שהעולם נאבק בתוצאות ההרסניות של מגפת הקורונה העולמית ומתמודד עם בעיות חמורות של אי-שוויון", אומר אלן ג'ופ, מנכ"ל יוניליוור העולמית, "לא נוכל להרשות לעצמנו לשכוח כי משבר האקלים ממשיך לאיים על כולנו. שינוי האקלים, הידרדרות המצב האקולוגי, דלדול המגוון הביולוגי, מצוקת המים – כל הסוגיות הללו קשורות זו לזו, ועלינו לטפל בהן במקביל."בעשותנו זאת, חובה עלינו להכיר בכך שמשבר האקלים אינו מקרה חירום סביבתי בלבד; יש לו גם השפעה משמעותית על איכות החיים ופרנסת רבים. לפיכך מוטלת עלינו אחריות לסייע בהתמודדות עם המשבר: כארגון וגם באמצעות פעולה יזומה של המותגים שלנו."
התמודדות עם משבר האקלים
נמשיך לקדם את היעדים מבוססי המדע הקיימים שלנו; דהיינו, עד 2030, יהיו אפס פליטות פחמן מהמפעלים שלנו, ונצמצם בחצי את פליטות גזי החממה מהמוצרים שלנו לאורך כל שרשרת הערך שלהם.
נוכח היקף משבר האקלים, אנו לוקחים על עצמנו מחויבות נוספת: להפחית לאפס את הפליטות מכל המוצרים שלנו – החל במיקור החומרים שבהם אנו משתמשים ועד לחנויות בהן נמכרים המוצרים שלנו – עד 2039. 11 שנים לפני 2050, המועד האחרון שנקבע ליעד זה בוועידת האקלים בפריז.השגת מטרה כה שאפתנית של ביטול מוחלט של הפליטות הפחמניות תצריך גם רמה של שקיפות לאורך שרשרת הערך, כזו שאינה קיימת כיום. במסע השאפתני לקראת אפס פליטות, בכוונתנו לפרסם מידע על טביעת הרגל הפחמנית של כל מוצר שאנו משווקים.
Photo by Unilever employee, Beatriz Slikta
דואגים ליערות שלנו
כדי להתמודד באופן אפקטיבי עם משבר האקלים, עלינו להגן גם על המערכות האקולוגיות עתירות הפחמן, כגון יערות, אדמות כבול ויערות גשם טרופיים, צעדים חיוניים להשגת המטרות של הסכם פריז.
במשך יותר מעשור הובלנו את התעשייה בשיטות מיקור חומרי גלם ממקורות בני קיימא, ואנו גאים בעובדה ש-89% מהמוצרים שלנו, המבוססים על חומרי גלם שמוצאם ביערות, נושאים אישור המעיד שהם ממקורות בני-קיימא, לפי תקנים מקובלים בעולם.
עם זאת, אנו סבורים שכדי לשים קץ לבירוא היערות, עלינו להציב לעצמנו דרישות גבוהות מאתגרות אף יותר. התחייבנו כי עד 2023 שרשרת האספקה שלנו לא תגרום לבירוא יערות. נשתף פעולה הן עם התעשייה, ארגונים לא ממשלתיים ועם ממשלות כדי להגן על אזורים נוספים בעלי ערך שימור ומאגרי פחמן גבוהים – כאלה שהופכים את הפחמן האטמוספירי לחומרים אורגניים – הנתונים בסכנת המרה לקרקע חקלאית. ללא הגנה, מרחפת סכנת הרס על בתי הגידול הטבעיים.
Photo by Unilever employee, Attaporn Somboon
פועלים למען התחדשות הטבע
אנו יוצאים לדרך חדשה שתסייע להתחדשות הטבע ולשימור המשאבים הטבעיים של כדור הארץ למען הדורות הבאים.
שנות העבודה הממושכות בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום של חקלאות בת- קיימא סייעו להגן על היערות ועל המגוון הביולוגי, לייצב את דלדול הקרקע ולשמר את איכות המים. ועם זאת, לא די בהגנה ובשימור. עלינו גם לעודד שיטות חקלאות מתחדשת אשר שמות דגש על שיקום הקרקע, שימור המים וגישה למים, הגדלה אקטיבית של המגוון הביולוגי המקומי וחידוש יערות וקרקעות בעלי חשיבות פחמנית קריטית.
לשם כך, נעניק כלים אפקטיביים לדור חדש של חקלאים ובעלי משקים קטנים המחויבים להגן על הסביבה שלהם ולאפשר את התחדשותה.
היוזמות שנקדם כוללות הבטחת זכויות חוקיות על הקרקע, תוכניות הכשרה חקלאית, גישה למקורות פיננסיים ולהכללה פיננסית ופיתוח של גישות שיקום. גישה משולבת זו תתרום לשיפור הפרנסה של חקלאים זעירים.אנו נציג קוד חדש לחקלאות מתחדשת (Regenerative Agriculture Code) לכל הספקים שלנו. הקוד יכלול מידע על שיטות חקלאיות המסייעות ליצור מחדש משאבים חיוניים: קרקע, מים ומגוון ביולוגי. כפי שפעלנו עם הקוד הקיים לחקלאות בת קיימא (Sustainable Agriculture Code), נעמיד את הקוד לחקלאות מתחדשת לרשות כל ארגון שעשוי להפיק ממנו תועלת – במטרה לחולל שינוי בכל התעשייה.
Photo by Unilever employee, Per-Alexander Charwat
הגנה ושימור של מקורות מים
במסגרת שאיפתנו להגן על הטבע ולסייע להתחדשותו, נגביר את המאמצים לשימור מקורות המים. עד כה, 40% מאוכלוסיית העולם מושפעת ממצוקת המים ומעל 2.1 מיליארד אנשים צורכים מי שתייה לא בטוחים לשימוש. ההידרדרות ברמת ביטחון המים תימשך לנוכח השפעת שינוי האקלים על איכות המים ברחבי העולם.
עד 2030 ניישם תוכניות אחריות למקורות מים עבור קהילות מקומיות ב-100 אזורים הסובלים ממצוקת מים. לשם כך, ניקח את הלקחים שהפקנו מתוכנית Prabhat שנערכה בהודו, שנועדה להבטיח כי אנשים שנמצאים בסביבת המפעלים שלנו ימשיכו ליהנות מגישה למים ככל שיימשך משבר האקלים.
התוכנית מאמצת גישה קהילתית לניהול מים ומסייעת לחקלאים בעונות הגידול, אך גם מתייחסת לצורך האנושי הבסיסי לגישה למים נקיים ובטוחים לשימוש, בצורה קלה ונוחה. הסובלים ממצוקת מים, כגון הודו, ברזיל, דרום אפריקה, וייטנאם ואינדונזיה.
בנוסף לכך, אנו מצטרפים לארגון ה-2030 Water Resources Group, באירוח הבנק העולמי, כדי לתרום לשינוי מחולל תמורה ולגיבוש יציבות בניהול משק המים בשווקים העיקריים
כדי להגן טוב יותר על משאבי מים, אנו שואפים גם להפוך את מגוון פורמולציות המוצרים שלנו למתכלות עד שנת 2030, בכדי למזער את השפעתם על מים ועל מערכות אקולוגיות מימיות. אף על פי שלחלק מהמרכיבים בהם אנו משתמשים כיום אין חלופות מתכלות יישומיות , אנו נשתף פעולה עם גורמים נוספים בכדי להניע חדשנות ולמצוא פתרונות שיעזרו לנו להשיג את היעדים שלנו.
Photo by Unilever employee, Amrutash Nanda P
קידום פעולה באמצעות קרן חדשה לאקלים וטבע
כדי להחיש את פעולתנו, המותגים שלנו ישקיעו במשותף מיליארד אירו בקרן ייעודית חדשה למען האקלים והטבע, שתשמש אותם לנקיטת יוזמות להגנה ושיפור בריאות כדור הארץ במהלך עשר השנים הבאות. יוזמות אלו עשויות לכלול פרויקטים כגון שיקום נופים, הפחתת פליטות הפחמן, ייעור מחדש ושיקום בתי גידול של חיי הבר.הבסיס לכך יהיו המאמצים המקיפים שאנו משקיעים כבר עתה. לדוגמה, Ben and Jerry’s – הקטנת פליטות גזי חממה ממשקי חלב; Seventh Generation – עידוד השימוש במקורות אנרגיה מתחדשת; ו-Knorr – תמיכה בחקלאים כדי שיעמיקו את השימוש בשיטות בנות קיימא לגידול מזון.
"האחריות המשותפת שלנו בהתמודדות עם משבר האקלים היא לקדם הפחתה מוחלטת של פליטות גזי חממה, ולא להתמקד בקיזוזן בלבד – ואנו פועלים בהיקף ובנחישות כדי לחולל את השינוי", מסביר מרק אנג'ל, מנהל שרשרת האספקה של יוניליוור העולמית. "אולם אין די בכך. אם רצוננו בעולם בריא לאורך ימים, חובה עלינו גם לדאוג לטבע: ליערות, למגוון הביולוגי ולמערכות האקולוגיות המימיות.
"ברוב חלקי העולם, הכללה כלכלית וחברתית של חקלאים ובעלי משקים קטנים בייצור חקלאי בר- קיימא היא הגורם המניע החשוב ביותר לשינוי שיביא להפסקת בירוא היערות, לשיקום היערות ולסיוע להתחדשות הטבע. בסופו של דבר, הם משמרי האדמה. לפיכך חובה עלינו להעצים דור חדש של חקלאים ובעלי משקים קטנים ולפעול באמצעותם, כדי לחולל שינוי משמעותי בהתחדשות של הטבע."
שיקום הכדור שלנו
התגובה העולמית למגפת הקורונה העניקה לנו טעימה קטנה כיצד שינוי מהותי עשוי להיראות. ראינו את השינוי הדרמטי שבאפשרותנו לקדם כשאנו מבינים מה מוטל על הכף וכשאנשים מתחברים לדברים שהם מוקירים באמת.
בעוד המאבק במגפה העולמית ממשיך, עלינו להגביר ולזרז את מאמצי ההתמודדות שלנו עם שני האתגרים הגדולים ביותר: משבר האקלים ואי השוויון החברתי. חובה על כולם לקחת חלק. לא רק ממשלות, עסקים וארגונים לא ממשלתיים. אלא כל אזרח בעולם.
אם קידום חברתי והגנה על משאבי כדור הארץ קרובים לליבך, גם מציאת פתרון רציני לשינוי האקלים צריך להיות קרוב לליבך.
באמצעות המחויבויות החדשות שלנו אנו מתכוונים להוסיף ולפעול למען שיקום בריאות כדור הארץ. ואם מישהו סבור שזוהי אינה שאיפה ראויה, פשוט נשאל אותו...
באיזו פלנטה אתם חיים?