לפני שנה, התחייבנו כי עד שנת 2025 נחתוך במחצית את השימוש שלנו בפלסטיק חדש (בתולי) באריזות ונוציא לחלוטין למעלה מ-100,000 טון פלסטיק ממוצרינו.
"תרבות השימוש החד-פעמי והמודלים העסקיים המבוססים עליה ממשיכים להיות דומיננטיים בחיינו וגורמים נזק לכדור הארץ", אומר מנכ"ל יוניליוור אלן ג'ופ.
"למרות התנאים המאתגרים, אסור לנו להפנות את הגב לבעיה של זיהום הפלסטיק. חיוני עבורנו, ועבור יתר התעשייה, להמשיך להתקדם על המסלול, להפחית את כמות הפלסטיק שבה אנו משתמשים ולעבור במהירות לכלכלה מעגלית".
למרות התנאים המאתגרים, אסור לנו להפנות את הגב לבעיה של זיהום הפלסטיק.
אלן ג'ופ, מנכ"ל יוניליוור
שנת 2020 לא דמתה לאף שנה אחרת. אך דבר אחד לא השתנה, והוא ההתמקדות שלנו במימוש היעדים שהצבנו לעצמנו. ואנו שמחים לדווח כי אנחנו מתקדמים על המסלול לקיים את הבטחות שלנו.
- שימוש בפלסטיק ממוחזר (PCR) מהווה כיום למעלה מ-10% מטביעת הרגל של הפלסטיק ביוניליוור. זוהי עלייה משמעותית מ-2019 והתקדמות יציבה לקראת היעד שלנו – להשתמש בפלסטיק ממוחזר בשיעור של 25% לפחות עד 2025. אנו צופים גם שהשימוש שלנו בפלסטיק ממוחזר יוכפל במהלך 12 החודשים הבאים.
- אנו משתמשים בחומרים חלופיים לפלסטיק בכל מקום שניתן, כמו למשל קופסאות גלידה מבוססות קרטון וניתנות למחזור שהושקו במספר מדינות ויחסכו כ-4,500 טון פלסטיק.
- אנו ממשיכים לבחון מודלים עסקיים חדשים לאריזות המיועדות למילוי חוזר ולשימוש חוזר. ובוחנים כיתד ניתן ליישם זאת בצורה רחבה
- פיתחנו 'מפות דרכים' ספציפיות למדינות שונות כדי לאסוף ולמחזר יותר אריזות פלסטיק ממה שמוכרת החברה.
פחות פלסטיק. פלסטיק טוב יותר. ללא פלסטיק
התכניות שלנו לצמצום פסולת הפלסטיק מבוססת על מסגרת ברורה: נשתמש בפחות פלסטיק, בפלסטיק טוב יותר, וללא פלסטיק כלל.
הפרויקטים שלנו ל'פחות פלסטיק' כוללים אריזות מוקטנות, שכאשר תכולתן מדוללת במים, מספקות את אותן תוצאות מעולות כמו האריזות הרגילות. ביניהן אריזות מרוכזות במיוחד של סבון כביסה Comfort, שמינון החומר בהן הוא הקטן ביותר מכל מוצר אחר שנמכר כיום. השקנו גם מוצרי שמפו ומרכך מרוכזים של Love Beauty and Planet, המספקים את אותו מספר שימושים במחצית מכמות הפלסטיק הרגילה.
עבודתנו לשימוש ב'פלסטיק טוב יותר' כוללת את המעבר של Dove ל-100% בקבוקים ממוחזרים ברחבי אירופה וצפון אמריקה. OMO (פרסיל) השיקה בקבוקים המיוצרים מ-50% פלסטיק ממוחזר ומתאימים ל-100% מיחזור, עם נוזל כביסה המחוזק במסיר כתמים צמחי – חידוש שהוא חלק מיוזמת Clean Future של יוניליוור להפחתת טביעת הרגל הפחמנית של מותגי ניקיון וכביסה. בינתיים, מגנום מוציאה לשוק 7 מיליון קופסאות גלידה שעשויות מפלסטיק ממוחזר באיכות המתאימה למזון.
היוזמות שלנו למוצרים 'ללא פלסטיק' צוברות תאוצה גם הן. המותג לטיפוח הבית Seventh Generation השיק טווח מוצרים עם אפס פלסטיק הנמכרים באריזות קרטון. מותג התה PG Tips כולל שקיות תה מתכלות ביולוגית ויהיה נטול פלסטיק לחלוטין עד 2021. ובצ'ילה, השקנו תכנית פיילוט מוצלחת בשיתוף עם חברת סטארט-אפ המתמחה בקיימות בשם Algramo, המאפשרת לצרכנים להזמין מילוי חוזר של מותגי טיפוח הבית שלנו דרך אפליקציה ולקבל אותם במשלוח עד הבית על ידי תלת-אופן.
ובישראל?
בחודשים האחרונים השקנו בישראל מגוון מוצרים ומותגים באריזות המכילות פלסטיק ממוחזר:
- מוצרי מיונז הלמנס בצנצנות עם למעלה מ- 67% פלסטיק ממוחזר, במהלך שיחסוך כ-100 טון פלסטיק בשנה
- סדרת תחליבי רחצה של DOVE כשלפחות 75% מהאריזות מוצרי הסדרה עשויות פלסטיק ממוחזר
- מוצרי מותג הטיפוח הבינלאומי LOVE BEAUTY & PLANET שהושק לאחרונה בישראל כשלפחות 65% מהאריזות המוצרים עשויות פלסטיק ממוחזר
איסוף ועיבוד פלסטיק
אנו עובדים גם על הפחתת הזיהום בפלסטיק על ידי פעילות לאיסוף אריזות פלסטיק ועיבודן.
אנו עובדים יחד עם שותפים במספר מדינות כדי לעשות זאת. זה כולל השקעות ישירות ושותפויות באיסוף פסולת ועיבודה, בניית יכולות על ידי קניית פלסטיק ממוחזר, ותמיכה בתכניות מורחבות של אחריות יצרנים, שבמסגרתן אנו משלמים ישירות על איסוף האריזות שלנו.
בהודו, לדוגמה, אנו עובדים עם תכנית הפיתוח של האו"ם כדי להגן על פרנסתם של אוספי פסולת בלתי רשמיים, שמסייעים להפריד, לאסוף ולמחזר אריזות. השותפות הגיעה ליותר מ-33,000 בתי אב ואספה 2,500 טון פסולת פלסטיק עד כה, ותמשיך להתרחב כדי לכלול עוד בתי אב בשנים הקרובות.
באינדונזיה, אנו תומכים בקהילות ב-18 ערים כדי לפתח מערכות שבאמצעותן אנשים יכולים לאסוף פסולת ולמכור אותה. אנו משתמשים בפלטפורמה של Google My Business, המאפשרת לצרכנים למצוא מקומות המנהלים 'בנקים' של פסולת בקרבת מקום דרך Google Maps. כיום, 289 'בנקים' של פסולת זמינים לחיפוש בכלי הדיגיטלי, והמטרה היא להגיע לזמינות של 2,000 בנקים כאלה באמצעות Google Maps עד סוף 2020.
מודלים של מילוי חוזר ושימוש חוזר
אנו משתפים אתכם לראשונה בלקחים שהפקנו ממודלים של מילוי חוזר ושימוש חוזר. חידושים נוספים כוללים את תרכיזי הניקוי של OMO, כאשר 30% מהצרכנים של בקבוקי 3 ליטר של המותג בברזיל עברו לאריזה למילוי חוזר, ומוצר Ecorefills של Cif, שחסך 171 טון פלסטיק ועובר כעת לשיווק כלל-עולמי.
ערכנו ניסויים ומבדקים על מספר שיטות למילוי חוזר ושימוש חוזר בשנה האחרונה, ומובן שאין גישה יחידה שמתאימה לכל. אנו מעדיפים מערכות פשוטות עם חסמי כניסה מינימליים וצמצום השינוי ההתנהגותי הנדרש מהצרכנים. תכניות הפיילוט שלנו יסייעו לנו לזהות את הפתרונות שעובדים בצורה המיטבית ולהרחיב אותם לקנה מידה גדול.
ריכזנו את המחקר, את מיזמי הפיילוט, את ההצלחות ואת הלקחים שהפקנו בעמוד זה
"כדי לטפל בסיבות השורש של פסולת פלסטיק עלינו לחשוב אחרת על אריזות. אנו זקוקים לחידושים נועזים הקוראים תיגר על עיצובים, חומרים ומודלים עסקיים קיימים. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת חשיבה חדשה מן היסוד, אשר תסלול את הדרך לפתרונות חדשים, כגון פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר", מסביר ריצ'רד סלייטר, מנהל המו"פ הראשי של יוניליוור
"על ידי אימוץ מנטליות של 'לבדוק, ללמוד, לשכלל', פיתחנו פתרונות חדשניים אשר יעזרו לאנשים לצמצם את השימוש בפלסטיק לצמיתות".
"אנו נמצאים עדיין בשלבים מוקדמים. אך בהפיכת אריזות לשימוש חוזר ומילוי חוזר לזמינות יותר, לנגישות יותר, ולשוות לכל כיס, אנו מקווים לנצל את סדר הגודל הנרחב של פעילותנו כדי להניע שינוי לטווח ארוך".