לדלג ל תוכן

שימוש חוזר. מילוי חוזר. חשיבה מחודשת. התקדמותנו לקראת מהפכה בתחום האריזות

פורסם:

אנו עובדים על פתרונות פשוטים ובני קיימא אשר יסייעו למיליוני אנשים לצמצם את צריכת הפלסטיק לצמיתות. הנה מה שלמדנו עד כה.

Unilever products' refill station

הצורך בצמצום מוחלט של שימוש בפלסטיק ברור מאוד. דו"ח שפרסמו לאחרונה The Pew Charitable Trusts ו-SYSTEMIQ שכותרתו "לשבור את גל הפלסטיק", מצא כי פסולת הפלסטיק שמגיעה לאוקינוסים צפויה לשלש עצמה עד שנת 2040, אלא אם יינקטו צעדים קיצוניים.

אבל פתרונות כבר קיימים. אותו מחקר מצא כי ניתן להפחית את כמות פסולת פלסטיק זו עד 80% אם יתבצע שינוי מהותי ומשמעותי. לכן, אנו ביוניליוור נוקטים צעדים. בשנת 2019, התחייבנו כי עד שנת 2025 נקטין במחצית את השימוש בפלסטיק בתולי באריזות שלנו ונחסוך יותר מ-100,000 טון פלסטיק.

נקודת המוצא שלנו צריכה להיות תכנון. אנו מפחיתים את כמות הפלסטיק שבה אנו משתמשים, ולאחר מכן מוודאים כי הפלסטיק שבו אנו משתמשים יגיע יותר ויותר ממקורות ממוחזרים. אנו שואפים להבטיח כי כל אריזות הפלסטיק שלנו יהיו ניתנות לשימוש חוזר, מיחזור, או הפיכה לקומפוסט עד שנת 2025 - ואנו עובדים במרץ ובמהירות חסרי תקדים כדי להשיג התקדמות. אחד הפתרונות הוא פורמטים של מוצרים הניתנים למילוי חוזר, שימוש חוזר, ואנו בודקים כיצד להביא אותם ללקוחות בעולם.

כפי שמסביר מנהל המו"פ הראשי של החברה, ריצ'רד סלייטר: "כדי לטפל בסיבות השורש של פסולת פלסטיק עלינו לחשוב אחרת על אריזות. אנו זקוקים לחידושים נועזים הקוראים תיגר על עיצובים, חומרים ומודלים עסקיים קיימים. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת חשיבה מחודשת מן היסוד של הגישה שלנו, אשר תסלול את הדרך לפתרונות חדשים, כגון פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר.

"על ידי אימוץ מנטליות של 'לבדוק, ללמוד, לשכלל', פיתחנו פתרונות חדשניים אשר יעזרו לאנשים לצמצם את השימוש בפלסטיק לצמיתות", מוסיף ריצ'רד.

"אנו זקוקים לחידושים נועזים הקוראים תיגר על עיצובים, חומרים ומודלים עסקיים קיימים. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת חשיבה מחודשת מן היסוד של הגישה שלנו, אשר תסלול את הדרך לפתרונות חדשים, כגון פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר".

ריצ'רד סלייטר, מנהל מו"פ ראשי ביוניליוור

מוצרים חדשים. אריזות חדשות. מודלים חדשים.

הקמנו צוותים ייעודיים להאצת העבודה על פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר, ואנו משקיעים בתוכניות פיילוט בכל העולם כדי לבחון אם הם ישימים. אנו לומדים לאורך הדרך ומשכללים מודלים שונים כדי לבדוק מה מתאים ביותר ללקוחות - ולנו כארגון.

השותפים שלנו בקרן אלן מקארתור תיארו ארבעה מודלים למוצרי צריכה ניתנים למילוי חוזר ולשימוש חוזר שאנו מסכימים שטמון בהם פוטנציאל רב. כל ארבע הגישות מזינות את פרויקטי הפיילוט שאנו מריצים. אנו בוחנים גם מודלי פעולה מול עסקים (business-to-business) באמצעות יוניליוור פוד סולושיינס המספקים מוצרים לענף האירוח.

  • מילוי חוזר בבית: הצרכנים יכולים להזמין מילוי חוזר שיסופק אליהם הביתה.
  • מילוי חוזר בחנויות: הקונים ממלאים את מכליהם באמצעות מתקנים למילוי חוזר הנמצאים בחנויות.
  • החזרה מהבית: הלקוחות יכולים לתאם איסוף מהבית של אריזות שימולאו מחדש.
  • החזרה בחנויות: הלקוחות מחזירים אריזות בנקודות איסוף, והן נאספות וממולאות מחדש על ידי היצרנים.
  • מילוי חוזר והחזרות מול עסקים: עסקים בענף האירוח יכולים להזמין מילויים חוזרים בכמויות גדולות למטבחים מקצועיים.
The four reuse models

האיור ממחיש את 5 המודלים למילוי חוזר-שימוש מחדש הנזכרים לעיל. ישנם ארבעה מודלים לצרכנים: מילוי חוזר בבית, מילוי חוזר בחנויות, החזרה מהבית והחזרה בחנויות. יוניליוור פוד סולושיינס מציגה מודל לעסקים המספק מילויים חוזרים ללקוחות בענף האירוח. באדיבות: קרן אלן מקארתור

באמצעות הפיכתם של פורמטים של מילוי חוזר ושימוש חוזר לנפוצים, נגישים ושווים לכל נפש, אנו מקווים להשתמש בפריסה הנרחבת שלנו כדי להניע שינוי לאורך זמן. אבל איננו יכולים לעשות זאת לבד. למספרים יש כוח, וכדי שתהיה להם השפעה של ממש, עלינו לגרום לקונים, לקמעונאים ולממשלות לראות את היתרונות.

לכן, אנו משתפים בפעם הראשונה במה שלמדנו.

להלן כמה מיזמים שאנו עובדים עליהם.

אין פתרון אחיד שמתאים לכולם

מקרי הבוחן לעיל מראים רק כמה מתוכניות המילוי חוזר-שימוש חוזר שבדקנו בעולם, אשר הציגו לצרכנים וללקוחות דרכים חדשות של בחירה, שימוש ושימוש חוזר של אריזות. הם ממחישים חלק מעבודתנו בתחום זה, אבל אינם מקיפים הכול. בין הפרויקטים הנוספים שערכנו ניתן למנות מילוי חוזר בחנויות בפיליפינים, אינדונזיה, ויטנאם וצרפת. השקנו גם מכונות אוטומטית למילוי חוזר בסרי לנקה, ומספר פרויקטי פיילוט של מילוי חוזר בחנויות לעובדים במשרדי יוניליוור ברחבי העולם.

למדנו כי כאשר מדובר במילוי חוזר-שימוש חוזר, אין פתרון אחיד שמתאים לכולם. לצרכנים שונים יש צרכים ורצונות שונים, התלויים בשלל גורמים. היכן הם גרים. כיצד הם רוכשים. מה הם קונים. כמו כן, קטגוריות מוצר שונות עובדות טוב יותר בחוץ מאשר בבית, ולהפך.

הצלחה תלויה בהתאמה ספציפית של פתרונות, הסרת חסמים לכניסה ומערכות פשוטות ככל האפשר.

הפרויקטים שלנו הדגישו כמה ממצאים ברורים. להלן כמה ממצאים.

  • 1. עלינו להציע יותר מאשר קיימות.

    הפרויקטים שנרשמה בהם הצמיחה המהירה ביותר היו הפרויקטים שבהם הצלחנו להעביר הצעת ערך ברורה מאוד לצרכנים.

    במקרים רבים הצעת הערך לא דיברה רק על קיימות - אלא גם על מחיר ונוחות.

    התקנת נקודות מילוי חוזר או תשתית להחזרה/שימוש חוזר כרוכות בעלויות הקמה נוספות, אבל היתרונות הם הפחתת לוגיסטיקה ועלויות אריזה נמוכות יותר.

  • 2. פתרונות דיגיטליים עשויים להניע שינוי

    פתרונות דיגיטליים, כמו אפליקציות ומנויים מקוונים, טומנים בחובם פוטנציאל עצום בכל הנוגע למילוי חוזר, והם מאפשרים לצרכנים להזמין בקלות מילוי חוזר של מוצרים הדרושים להם.

    לא זו בלבד שמסחר אלקטרוני הוא הערוץ המתאפיין בצמיחה המהירה ביותר עבור יוניליוור באופן כללי, הוא גם מספק תובנות ונתונים יקרי ערך היכולים לעצב ולתמוך בקשרינו עם הצרכנים.

  • 3. יש להגביר מודעות לאפשרויות מילוי חוזר בחנויות

    למרות ההגבלות שהוטלו בעקבות נגיף הקורונה וכללי הריחוק החברתי, תחנות מילוי חוזר בחנויות יכולות להצליח כאשר מסע הלקוח מקבל תמיכה ראויה.

    מהפיילוטים שלנו בחנויות עולה, כי תחנות מילוי חוזר לבדן לא יספקו תוצאות. יש להעלות את המודעות ולקדם אותן באמצעות מסרים ברורים המעודדים מעורבות, והקונים עשויים להזדקק לסיוע מצוות החנות.

    הכרחי להסביר את יתרונות המילוי החוזר לצרכנים שרגילים לאפשרויות רכישה קונבנציונליות, למרות שזוהי משימה מאתגרת. גם לקוחות שנוטים לבחור במוצרים בני קיימא עשויים לא להבין לעומקם את היתרונות הסביבתיים והכלכליים הטמונים במילוי חוזר. אנו סבורים כי נדרשים קמפייני הסברה ציבורית נרחבת כדי להסביר את יתרונות המילוי החוזר - לצד קמפיינים בהיקף מצומצם יותר לפתרונות ספציפיים של מילוי חוזר או שימוש חוזר.

  • 4. על הלקוחות להתרגל לחזור ולמלא שוב ושוב

    כדי שאריזות רב פעמיות יצליחו, על הצרכנים לחזור ולמלא שוב ושוב את המוצרים.

    השותפות שלנו עם Algramo, שהודגמה במקרי הבוחן לעיל, מראה שמודל עסקי שנשען על הצעה ותהליך שמעודדים את הלקוחות להחזיר את האריזות הריקות הפכו את האפשרות לפשוטה יותר עבורם.

  • 5. נדרשת גישה יזמית זריזה

    האנשים מאחורי המותגים שלנו אימצו חשיבה יזמית להגברת ההשפעה, והוציאו לפועל פרויקטים משלב הרעיון ועד הפיילוט בתקופת זמן קצרה.

    הקמנו צוותים שהתמקדו בפרויקטי שימוש חוזר-מילוי חוזר וקבענו צוותי "שיבוש" ייעודיים המאוישים בעובדים המביאים מיומנויות ומומחיות חדשות ליוניליוור, רבים מהם מתחום הסטארט אפ.

  • 6. המפתח הוא יעד להפחתה מוחלטת של פלסטיק

    המחויבות התאגידית שלנו להפחית את כמות אריזות הפלסטיק שבהן אנו משתמשים ב-100,000 טון הפכה לחלק בלתי נפרד משותפויות השימוש החוזר והמילוי החוזר שלנו. היא מעניקה חזון ברור לעובדינו ולשותפינו בנוגע לעבודה העומדת בפנינו, ולניצוצות החדשנות הנדרשים כדי להגיע ליעד זה.

  • 7. עלינו לשתף פעולה כדי לשנות את המערכת

    עלינו לעבוד עם צרכנים, לקוחות, ארגונים אחרים וממשלות כדי ליצור מערכות המאפשרות את הצלחת מודלים אלה.

    מתוכניות הפיילוט שלנו עולה, כי כאשר אנו משתפים פעולה עם גורמים השותפים לחזון שלנו - לדוגמה, עם קמעונאים שרוצים גם הם להפחית את השימוש בפלסטיק - אנו יכולים להוציא לפועל את הפרויקטים מהר יותר.

  • 8. למדיניות ממשלתית יש השפעה רבה

    מדיניות ממשלתית, לרבות קביעת תקנים ומתן תמריצים למילוי חוזר ושימוש חוזר באריזות, יכולה ליצור סביבה נכונה המאפשרת את הצלחתם של מודלים אלה.

    כיוון שמודלי המילוי החוזר רק מתחילים להתפתח, הנחיות הרגולציה והמדיניות הציבורית מעורפלות, ובמספר פיילוטים נתקלו באתגרים בתחום זה. אנו צופים שמצב זה ישתנה, ומחכים בכיליון עיניים לעבוד עם קובעי מדיניות כדי לעזור לעצב דרך ברורה קדימה.

  • 9. עלינו להיות נועזים בחדשנות

    נקטנו גישה נועזת לחדשנות כדי להגיע לשלב זה במסע המילוי החוזר שלנו. היה עלינו לשנות גישה לחלוטין בכל הנוגע לעיצוב האריזות, ואנו לומדים תוך כדי התהליך. הפקנו לקחים חיוניים שעלינו להטמיע בחידושים עתידיים, למשל, חשיבותם של בקבוקים שקופים כאשר הצרכנים ממלאים את הבקבוק שוב בבית בחומר מרוכז, כדי שיוכלו לראות שהנוסחה הייחודית עובדת.

    אנו לומדים מכל תובנה, משתפרים ומפתחים את תוכניותינו.

אז מה הלאה מבחינת יוניליוור?

הגישה של מילוי חוזר ושימוש חוזר עודנה בחיתוליה. אנו עדיין לומדים. אבל ניסויים בתנאי העולם האמיתי הניבו רשימה ארוכה של תובנות - ורשימת ארוכה עוד יותר של משימות לביצוע. כעת אנו רוצים ליצור מומנטום ולעשות כל שביכולתנו כדי לעזור לחולל מהפכה של מילוי חוזר-שימוש חוזר.

שיתוף במה שלמדנו הוא התחלה ואנו מקווים שיהיה לעזר, אבל כדי לחולל שינוי גלובלי נדרשת מערכת שלמה שתעמוד מאחוריו. ברור לנו שאיננו יכולים לעשות זאת לבד, שינוי גלובלי דורש נכונות מצד קמעונאים, יצרנים, שירותי אספקה, ארגוני חברה אזרחית, וכמובן, הצרכנים. גם לממשלות יש תפקיד חיוני, לדעתנו, בפרט בסיוע בקידום חדשנות ועידוד השקעות. אנו נמשיך לשתף פעולה כדי שזה יקרה.

הניסויים שלנו ימשיכו. ראינו שאם מקפידים על פשטות, עם מילויים חוזרים מרוכזים, לדוגמה, או פתרונות דיגיטליים להזמנה חוזרת של מוצרים, אנו יכולים להקל על אימוץ השינוי בקרב הצרכנים, ולשפר את הסיכוי ליצור הרגלים חדשים שיהפכו לקבועים.

מינינו צוותים ייעודיים בתוך הארגון כדי לפתח מומחיות, לבחון גישות שונות ולהרחיב פיילוטים מוצלחים. אנו נמשיך ללמוד לאורך הדרך ולשפר את הצלחותינו.

אנחנו מבצעים חשיבה מחודשת על פלסטיק. האם גם אתם?

חזרה לתחילת הדף