לדלג ל תוכן

יוניליוור ישראל יוניליוור לשינוי מיקום


Unilever products' refill station

שימוש חוזר. מילוי חוזר. חשיבה מחודשת. התקדמותנו לקראת מהפכה בתחום האריזות

אנו עובדים על פתרונות פשוטים ובני קיימא אשר יסייעו למיליוני אנשים לצמצם את צריכת הפלסטיק לצמיתות. הנה מה שלמדנו עד כה.

הצורך בצמצום מוחלט של שימוש בפלסטיק ברור מאוד. דו"ח שפרסמו לאחרונה The Pew Charitable Trusts ו-SYSTEMIQ שכותרתו "לשבור את גל הפלסטיק", מצא כי פסולת הפלסטיק שמגיעה לאוקינוסים צפויה לשלש עצמה עד שנת 2040, אלא אם יינקטו צעדים קיצוניים.

אבל פתרונות כבר קיימים. אותו מחקר מצא כי ניתן להפחית את כמות פסולת פלסטיק זו עד 80% אם יתבצע שינוי מהותי ומשמעותי. לכן, אנו ביוניליוור נוקטים צעדים. בשנת 2019, התחייבנו כי עד שנת 2025 נקטין במחצית את השימוש בפלסטיק בתולי באריזות שלנו ונחסוך יותר מ-100,000 טון פלסטיק.

נקודת המוצא שלנו צריכה להיות תכנון. אנו מפחיתים את כמות הפלסטיק שבה אנו משתמשים, ולאחר מכן מוודאים כי הפלסטיק שבו אנו משתמשים יגיע יותר ויותר ממקורות ממוחזרים. אנו שואפים להבטיח כי כל אריזות הפלסטיק שלנו יהיו ניתנות לשימוש חוזר, מיחזור, או הפיכה לקומפוסט עד שנת 2025 - ואנו עובדים במרץ ובמהירות חסרי תקדים כדי להשיג התקדמות. אחד הפתרונות הוא פורמטים של מוצרים הניתנים למילוי חוזר, שימוש חוזר, ואנו בודקים כיצד להביא אותם ללקוחות בעולם.

כפי שמסביר מנהל המו"פ הראשי של החברה, ריצ'רד סלייטר: "כדי לטפל בסיבות השורש של פסולת פלסטיק עלינו לחשוב אחרת על אריזות. אנו זקוקים לחידושים נועזים הקוראים תיגר על עיצובים, חומרים ומודלים עסקיים קיימים. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת חשיבה מחודשת מן היסוד של הגישה שלנו, אשר תסלול את הדרך לפתרונות חדשים, כגון פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר.

"על ידי אימוץ מנטליות של 'לבדוק, ללמוד, לשכלל', פיתחנו פתרונות חדשניים אשר יעזרו לאנשים לצמצם את השימוש בפלסטיק לצמיתות", מוסיף ריצ'רד.

"אנו זקוקים לחידושים נועזים הקוראים תיגר על עיצובים, חומרים ומודלים עסקיים קיימים. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת חשיבה מחודשת מן היסוד של הגישה שלנו, אשר תסלול את הדרך לפתרונות חדשים, כגון פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר".

ריצ'רד סלייטר, מנהל מו"פ ראשי ביוניליוור

מוצרים חדשים. אריזות חדשות. מודלים חדשים.

הקמנו צוותים ייעודיים להאצת העבודה על פורמטים של שימוש חוזר ומילוי חוזר, ואנו משקיעים בתוכניות פיילוט בכל העולם כדי לבחון אם הם ישימים. אנו לומדים לאורך הדרך ומשכללים מודלים שונים כדי לבדוק מה מתאים ביותר ללקוחות - ולנו כארגון.

השותפים שלנו בקרן אלן מקארתור תיארו ארבעה מודלים למוצרי צריכה ניתנים למילוי חוזר ולשימוש חוזר שאנו מסכימים שטמון בהם פוטנציאל רב. כל ארבע הגישות מזינות את פרויקטי הפיילוט שאנו מריצים. אנו בוחנים גם מודלי פעולה מול עסקים (business-to-business) באמצעות יוניליוור פוד סולושיינס המספקים מוצרים לענף האירוח.

  • מילוי חוזר בבית: הצרכנים יכולים להזמין מילוי חוזר שיסופק אליהם הביתה.
  • מילוי חוזר בחנויות: הקונים ממלאים את מכליהם באמצעות מתקנים למילוי חוזר הנמצאים בחנויות.
  • החזרה מהבית: הלקוחות יכולים לתאם איסוף מהבית של אריזות שימולאו מחדש.
  • החזרה בחנויות: הלקוחות מחזירים אריזות בנקודות איסוף, והן נאספות וממולאות מחדש על ידי היצרנים.
  • מילוי חוזר והחזרות מול עסקים: עסקים בענף האירוח יכולים להזמין מילויים חוזרים בכמויות גדולות למטבחים מקצועיים.
The four reuse models

האיור ממחיש את 5 המודלים למילוי חוזר-שימוש מחדש הנזכרים לעיל. ישנם ארבעה מודלים לצרכנים: מילוי חוזר בבית, מילוי חוזר בחנויות, החזרה מהבית והחזרה בחנויות. יוניליוור פוד סולושיינס מציגה מודל לעסקים המספק מילויים חוזרים ללקוחות בענף האירוח. באדיבות: קרן אלן מקארתור

באמצעות הפיכתם של פורמטים של מילוי חוזר ושימוש חוזר לנפוצים, נגישים ושווים לכל נפש, אנו מקווים להשתמש בפריסה הנרחבת שלנו כדי להניע שינוי לאורך זמן. אבל איננו יכולים לעשות זאת לבד. למספרים יש כוח, וכדי שתהיה להם השפעה של ממש, עלינו לגרום לקונים, לקמעונאים ולממשלות לראות את היתרונות.

לכן, אנו משתפים בפעם הראשונה במה שלמדנו.

להלן כמה מיזמים שאנו עובדים עליהם.

אין פתרון אחיד שמתאים לכולם

מקרי הבוחן לעיל מראים רק כמה מתוכניות המילוי חוזר-שימוש חוזר שבדקנו בעולם, אשר הציגו לצרכנים וללקוחות דרכים חדשות של בחירה, שימוש ושימוש חוזר של אריזות. הם ממחישים חלק מעבודתנו בתחום זה, אבל אינם מקיפים הכול. בין הפרויקטים הנוספים שערכנו ניתן למנות מילוי חוזר בחנויות בפיליפינים, אינדונזיה, ויטנאם וצרפת. השקנו גם מכונות אוטומטית למילוי חוזר בסרי לנקה, ומספר פרויקטי פיילוט של מילוי חוזר בחנויות לעובדים במשרדי יוניליוור ברחבי העולם.

למדנו כי כאשר מדובר במילוי חוזר-שימוש חוזר, אין פתרון אחיד שמתאים לכולם. לצרכנים שונים יש צרכים ורצונות שונים, התלויים בשלל גורמים. היכן הם גרים. כיצד הם רוכשים. מה הם קונים. כמו כן, קטגוריות מוצר שונות עובדות טוב יותר בחוץ מאשר בבית, ולהפך.

הצלחה תלויה בהתאמה ספציפית של פתרונות, הסרת חסמים לכניסה ומערכות פשוטות ככל האפשר.

הפרויקטים שלנו הדגישו כמה ממצאים ברורים. להלן כמה ממצאים.

אז מה הלאה מבחינת יוניליוור?

הגישה של מילוי חוזר ושימוש חוזר עודנה בחיתוליה. אנו עדיין לומדים. אבל ניסויים בתנאי העולם האמיתי הניבו רשימה ארוכה של תובנות - ורשימת ארוכה עוד יותר של משימות לביצוע. כעת אנו רוצים ליצור מומנטום ולעשות כל שביכולתנו כדי לעזור לחולל מהפכה של מילוי חוזר-שימוש חוזר.

שיתוף במה שלמדנו הוא התחלה ואנו מקווים שיהיה לעזר, אבל כדי לחולל שינוי גלובלי נדרשת מערכת שלמה שתעמוד מאחוריו. ברור לנו שאיננו יכולים לעשות זאת לבד, שינוי גלובלי דורש נכונות מצד קמעונאים, יצרנים, שירותי אספקה, ארגוני חברה אזרחית, וכמובן, הצרכנים. גם לממשלות יש תפקיד חיוני, לדעתנו, בפרט בסיוע בקידום חדשנות ועידוד השקעות. אנו נמשיך לשתף פעולה כדי שזה יקרה.

הניסויים שלנו ימשיכו. ראינו שאם מקפידים על פשטות, עם מילויים חוזרים מרוכזים, לדוגמה, או פתרונות דיגיטליים להזמנה חוזרת של מוצרים, אנו יכולים להקל על אימוץ השינוי בקרב הצרכנים, ולשפר את הסיכוי ליצור הרגלים חדשים שיהפכו לקבועים.

מינינו צוותים ייעודיים בתוך הארגון כדי לפתח מומחיות, לבחון גישות שונות ולהרחיב פיילוטים מוצלחים. אנו נמשיך ללמוד לאורך הדרך ולשפר את הצלחותינו.

אנחנו מבצעים חשיבה מחודשת על פלסטיק. האם גם אתם?