בינואר האחרון, התבצע בבריטניה "אתגר הטבעונות" בו אלפי אנשים, שאינם טבעונים, נמנעו חודש שלם מאכילת מזון מן החי. מבין המשתתפים, 36% הצהירו שימשיכו לאמץ אורח חיים טבעוני גם לאחר סיום האתגר, ומעל 50% מהם סיפרו כי בכוונתם להפחית בצריכת הבשר שלהם באופן משמעותי.
פאטמה טק, מנהלת החדשנות בתחום הגלידות של יוניליוור העולמית, מספרת: "מבין הרבה טרנדים קיימים – הטרנד הזה חשוב במיוחד, ומועיל לכולנו. אנחנו שואפים להפוך אותו מטרנד לדרך חיים של ממש אצל אנשים נוספים".
"מדובר על שינוי אישי בתזונה, אך יש לו השפעה ניכרת לטובה על כדור הארץ", מספר מקסים ירמולייב, מנהל אסטרטגיית התזונה של יוניליוור העולמית. "כמעט 15% מכלל פליטות גזי החממה נובעת מתעשיית הבשר והחלב, חלק משמעותי מהמזון מן החי".
מקסים ופאטמה חוקרים את הסקרנות הגוברת סביב המעבר לצריכת מזון מן הצומח ומציעים מספר רעיונות כדי לקדם אותו עוד יותר. הם מספרים על ארבע דרכים שיעודדו עוד ועוד אנשים לקחת חלק במעבר:
1. שיווק והנגשה – אנשים רבים עדיין לא מכירים את נושא התזונה מן הצומח, מהסיבה שטרם נחשפו אליו. בעידן של הצפת מידע, חשוב להנגיש את התוכן בצורה קלילה ומעניינת. כשהמידע מוצג לנו באופן מאורגן ומסודר, הוא נקלט לנו בראש בצורה טובה ומשכנעת.
מותגי הרטבים הלמנ'ס וקנור העולמיות כבר החלו לפרסם סרטוני טיקטוק הכוללים הכנת ארוחות ממזון צמחי, בהדרכת שפים מקצועיים. בחלק מהסרטונים אפילו שולבו שירים שנכתבו במיוחד על הנושא הזה! הסרטונים המשעשעים והמסקרנים מדרבנים את הצופים להכין בעצמם מתכונים המבוססים מזון צמחי, ולשתף אותם ברשתות.
בנוסף, חלק ממותגי יוניליוור העולמיים החלו לשווק ארוחות מוכנות בקופסא הכוללות מזון מן הצומח, מעין ערכה החוסכת זמן בבחירת מוצרים בודדים והופכת את התזונה הצמחית לפשוטה וקלה יותר. אחד המשווקים הוא מותג "הקצב הצמחוני" הבריטי המייצר תחליפי בשר צמחיים.
2. סימון רכיבים מן הצומח על גבי המוצרים – בתי עסק רבים כמו "הקצב הצמחוני" הבריטי, המשתף פעולה עם חברת יוניליוור, מתכנים בעתיד לסמן על אריזות המוצרים את כל רכיבי המוצר על מנת להדגיש שמדובר במזון מן הצומח. בחלק מהמוצרים צפוי להיות ברקוד שמוביל את הצרכן אל "מחשבון השפעה", שם הוא יכול לחשב את ההשפעה החיובית על כדור הארץ ברכישת המוצר.
3. טעמים חדשניים ומסקרנים – לפי סקר שנעשה על ידי סוכנות המחקר השיווקית "”Insties Consulting, כ-50% מאלו המפחיתים באכילת מזון מן החי (אך אינם נמנעים לחלוטין) מעוניינים בשילוב מזון חדש ומגוון בתזונה שלהם, עוד טעמים, עוד סוגים ועוד אפשרויות. לכן, מותגים פופולאריים של יוניליוור כמו מגנום וקנור החלו בהשקת סדרות טבעוניות למוצרי הגלידות והרטבים שלהם, בטעמים חדשים ומיוחדים שיצרו מבחר מגוון ומסקרן לצרכנים.
4. המסעדות הן חלק מהמשחק – אצל אנשים רבים, שינויים בתזונה נולדים במסעדות. זה ה-מקום בו להיחשף לאוכל חדש שלא יצא להם לאכול בעבר. בשנה שעברה, מותג הגלידות "קארט דאור", המקביל הצרפתי של "גלידת שטראוס" הישראלי, החל לייצר ולשווק קינוחי גלידה טבעונית במיוחד למסעדות. כשאנשים טועמים קינוח טבעוני המוצא חן בעניהם במסעדה, זה ישפיע עליהם גם בבחירת המרכיבים מחוץ למסעדה, כשירצו להתפנק בקינוח ביתי שיכינו לעצמם.
המעבר לצריכת מזון מן הצומח צובר תאוצה. יותר ויותר אנשים מאמצים אורח חיים טבעוני או משתדלים להפחית באכילת בשר, גם ממניעים אישיים וגם מדאגה לכדור הארץ. זה כמובן לא מתאים לכולם, אבל חשוב להנגיש את המידע לאלו שמעוניינים בשינוי הצלחת שלהם, ולספק להם תחליפים מגוונים, זמינים וטעימים.