יוניליוור מציינת 10 שנים לתוכנית הקיימות שלה ( Unilever Sustainable Living Plan) הנמצאת כעת בשנתה העשירית והאחרונה. המנכ"ל אלן ג'ופ שב וחזר על מחויבותה של יוניליוור להפוך חיים בני קיימא לדבר שבשגרה עבור 8 מיליארד איש וקרא לפעולה קולקטיבית כדי להבטיח שאי שוויון חברתי ומשבר האקלים לא ייזנחו לנוכח מגפת הקורונה.
ג'ופ נשא דברים באירוע וירטואלי גלובלי ואמר: "תוכנית הקיימות של יוניליוור חוללה שינוי משמעותי בארגוננו. עמדנו בכמה יעדים, החמצנו כמה יעדים, אבל אנחנו ארגון טוב יותר מפני שניסינו. התוכנית דרשה תושייה רבה, מסירות ושיתוף פעולה כדי להגיע למקום שאנו נמצאים בו היום. רשמנו התקדמות יפה, אבל יש עדיין מה לעשות.
"הנטל על כדור הארץ הולך ומחמיר, ואי השוויון החברתי הגיע לנקודה קריטית, לאחר שהחריף אף יותר בעקבות המגפה ההרסנית הפוקדת אותנו. סוגיות אלו דחופות באותה מידה כשם שהיו לפני פרוץ מגפת הקורונה, ובדומה לנגיף הקורונה הן ישפיעו באופן לא מידתי על האנשים הפגיעים ביותר. יותר מ-700 מיליון איש חיים בעוני קיצוני, על פחות מ-1.90 דולר ליום. הבנק העולמי, מעריך כי 40 עד 60 מיליון איש נוספים יחיו בעוני קיצוני בשנת 2020 כתוצאה ממגפת הקורונה. משבר האקלים עלול להוסיף למעגל העוני עוד מאות מיליונים.
"ארגונים מכל המגזרים, ממשלות מכל היבשות, מלכ"רים, אנשי אקדמיה, חוקרים, מדענים...על כולנו להתאחד. איננו יכולים לעכב פעולה נגד משבר האקלים. איננו יכולים לומר לאנשים החיים בעוני לחכות. 2020 היא השנה שבה סכום בלתי ייאמן של כספי ציבור יוצא על תמיכה בכלכלה כדי להחזירה למסלולה. אבל המטרה אינה צריכה להיות שהכלכלה "תחזור לשגרה", אלא עלינו לצאת מהמשבר חזקים וחסינים יותר מאי פעם, מוכנים לנקוט צעדים נחרצים והחלטיים כדי לדאוג לאנשים ולכדור הארץ", הוסיף ג'ופ.
"עם סיום דרכה של תוכנית הקיימות של יוניליוור, ניקח את כל מה שלמדנו ממנה ונתבסס עליה. נעשה יותר ממה שעבד היטב, נתקן את מה שלא עבד ונציב לעצמנו יעדים חדשים. אמנם איננו יודעים עדיין כיצד ייראה העולם שלאחר נגיף הקורונה, אבל אני סמוך ובטוח שלא יהיה עתיד אלא אם נכפיל את מחויבותנו לדאוג לאנשים ולכדורהארץ.
הוא הוסיף: "לפני משבר הקורונה כבר היה ברור שהמודל הקפיטליסטי הנוכחי זקוק לתיקון. גלובליזציה וקפיטליזם טובים לארגונים כמונו, אך לא גלובליזציה וקפיטליזם על חשבונם של אנשים ושל כדור הארץ. על ארגונים כמונו מוטלת האחריות לעבוד עם שותפים - מלכ"רים, ארגונים ממשלתיים, אנשי אקדמיה, ספקים, לקוחות - כדי לקדם מודל חדש של קפיטליזם ולבנות עתיד טוב יותר".
עשר שנים לתוכנית הקיימות - ומה צופן העתיד
יוניליוור דיווחה מדי שנה בדו"ח הקיימות על ההתקדמות שנרשמה בנוגע ליעדינו. בין ההישגים שנרשמו:
- תוכניות הבריאות וההיגיינה שלנו הגיעו ל-1.3 מיליארד איש.
- צמצום טביעת הרגל הסביבתית שלנו בכל הנוגע לפסולת הקשורה למוצרינו, פר צרכן, ב-32% והשגנו את היעד של אפס פסולת להטמנה בכל מפעלינו.
- הפחתת פליטות גזי החממה מייצור עצמי ב-50% והשגת שימוש ב-100% חשמל מהרשת ממקורות מתחדשים בכל אתרינו.
- הפחתת הסוכר ב-23% בכל משקאות התה הממותקים שלנו. כעת 56% ממוצרי המזון שלנו עומדים בסטנדרטים תזונתיים גבוהים מוכרים.
- 2.34 מיליון נשים קיבלו אפשרות להשתתף במיזמים שמטרתם לקדם את ביטחונן, לפתח את כישוריהן ולהרחיב את מעגל ההזדמנויות שלהן. עשינו צעד נוסף לקראת מקום עבודה מאוזן מגדרית, שבו 51% מתפקידי ההנהלה מאוישים על ידי נשים.
רבקה מרמוט, האחראית על הקיימות ביוניליוור, הסבירה: "בעשר השנים האחרונות נרשמו נקודות שיא רבות. המותגים בני הקיימא של יוניליוור, כאלו שנוקטים פעולה כדי לתמוך בשינוי חיובי חברתי או סביבתי - הכוללים מותגים כגון Dove, Hellmann’s ו-Domestos - הפגינו בעקביות שיעור גידול גבוה יותר משיעור הגידול הממוצע של שאר מותגי החברה מאז הונהגו מדדי ביצועים בשנת 2014. חסכנו יותר ממיליארד אירו בעלויות, הודות להתייעלות בצריכת המים והאנרגיה במפעלינו וצמצום השימוש בחומרים וייצור פחות פסולת. תוכנית הקיימות של יוניליוור הפכה גם להיבט חשוב בגיוס עובדים מוכשרים, והיה לה תפקיד חשוב בגיבוש שיתופי פעולה הדוקים עם מלכ"רים, ארגונים ממשלתיים וארגונים אחרים.
"עם זאת, המסע של תוכנית הקיימות נתקל גם במכשולים לאורך הדרך. ליוניליוור יש תוכניות רבות לשיפור הפרנסה ושוויון ההזדמנויות בקרב נשים, אולם התברר כי קשה מאוד למדוד את מידת השפעתן בפועל. כמו כן, מורכבותן של שרשרות אספקה גלובליות רבות שעמן אנו עובדים הפכה את יעדינו לרכש בר קיימא למאתגרים ביותר", הוסיפה מרמוט.
בהמשך לתוכניות הקיימות, יוניליוור מחויבת להמשיך להוביל בתחום הקיימות, וגיבשנו אסטרטגיה תאגידית משולבת מקיפה חדשה: המצפן של יוניליוור.חברות בעלות ייעוד שורדות, ואנשים בעל ייעוד משגשגים. המצפן של יוניליוור הדוגל בשלוש תפיסות אלו מפרט 15 נושאים העומדים בראש סדר העדיפויות הרב שנתי ומקיפים את כל עסקי יוניליוור והאקוסיסטם הרחב שלה. לכל נושא הנמצא בעדיפות יהיו יעדים שאפתניים, עם תוכניות ופרויקטים מתאימים. נושאים אלו יכללו אתגרים מרכזיים כגון אריזות ופסולת, שוויון מגדרי, זכויות אדם וערך הוגן - וכן שינויי האקלים והכללה חברתית. את המצפן מאפיינת אותה רצינות כמו תוכנית הקיימות, והוא יהיה הוליסטי יותר, מכליל ומרחיק לכת יותר מאי פעם. פרטים נוספים יימסרו בהמשך.
המצפן של יוניליוור מבוסס על שלוש תפיסות מרכזיות: מותגים בעלי ייעוד צומחים,
לסיום, אמר אלן ג'ופ: "תוכנית הקיימות של יוניליוור מתקרבת לסוף דרכה לאחר עשר שנים, אבל המסע להשגת מטרתנו להפוך חיים בני קיימא לדבר שבשגרה בהחלט לא תם. למעשה, ככל שהעולם משתנה במהירות, העובדים, הצרכנים, הלקוחות, הספקים והשותפים שלנו מצפים מאיתנו ליותר. אנו יודעים שאנו יכולים להמשיך ולהוביל שינוי, אבל עלינו להיות טובים יותר, נועזים יותר ומהירים יותר".